Airiena Yahaya's Blog

me, myself and.. cik erin

My Job 7 August 2009

Filed under: Delima Andaman — airienayahaya @ 6:56 pm

/>

Pelamin

Pelamin

Delima Andaman ditubuhkan pada tahun 2005, ketika itu saya berusia 23 tahun. Saya akui saya masih mentah, kekurangan modal terutamanya. Pengalaman saya cuma saya dah biasa ikut mak, kakak saya mengandam. Saya mula menyolek pengantin seawal usia saya 16 tahun. Saya seronok main mekap adik saya di rumah, amik gamba dia pakai gaun, crown etc. Kemudian saya berani mekap org kawin. Saya tak nervous pulak tu.. Malah saya bersemangat ketika kali pertama mengadap muka pengantin.

Masa tu, mak saya yg beli barang mekap, ada la juga saya beli sikit2. Tapi saya bertuah ada 2 kakak mak andam, jadi saya didedahkan dgn produk yg berkualiti. Saya tak pernah ikuti kursus andaman. Maklum la.. Awal2 dulu mana lah ade cukup duit, saya masih belajar ketika itu, kos kursus ribu2. So saya belajar dari kakak2 secara teori (melalui telefon pun ade, pcaya tak?), selebihnya melalui tv, majalah.

noreen n faizul

noreen n faizul

Setelah setahun mejalankan perniagaan, saya mula buat satu laman web menggunakan fotopage. Selepas 2,3 bulan makin ramai yg menghubungi saya mengatakan mereka berminat mggunakan khidmat saya. Alhamdulillah.. Hingga kini, saya masih aktif menggunakan fotopage, jumlah pelanggan pun makin ramai. Syukur.. Ada juga rezeki saya. Saya juga seronok jumpa pelanggan, kebanyakannya mudah mesra dgn saya. Ada di antara pelanggan saya yg masih mghubungi saya hingga kini utk bertanya khabar, malah ramai juga yg sudi rekomen saya pada saudara atau rakan mereka. Ini meyakinkan saya bahawa saya telah pun buat kerja yg baik semasa majlis mereka.

suzana jaafar

suzana jaafar

Saya tau saya tak silap dalam memilih kerjaya. Saya buat apa yg saya cintai. Sudah tentu ada pahitnya, tapi tak banyak pun, dan saya jadikan pengajaran. Lebih banyak yg manis menjadikan saya terus-menerus menjalankan bisnes saya. Ada yg bertanya, pernah tak jumpa customer yg cerewet. Bagi saya, customer sentiasa mahu dapatkan yg terbaik tak kira berapa mereka bayar saya. Jadi, tanggungjawab saya utk memberi apa yg saya mampu ketika itu. Jika ada diluar kemampuan atau kemahiran saya, saya tak pernah berselindung. Tapi, pernah saya jumpa yg sangat2 cerewet, akhirnya saya sendiri jadi kurang selesa dan saya terpaksa undur diri. Penting bagi saya keikhlasan dlm bekerja, kalau dah tahap saya pun ala2 tak kuasa, saya takut nanti saya tak dapat beri yg terbaik wpun saya tau saya boleh buat. Bukan saya menolak rezeki, tapi saya tak mau rezeki saya tak berkat. Itu saja..

2Selebihnya, saya selesa bekerja dgn kebanyakan customer saya. Ketika majlis, ramai yg prihatin bagi saya makan minum, teman berborak, gelak2, gurau senda. Bila bekerja dlm bidang ni, saya sentiasa melihat insan yg dalam kebahagiaan. Orang yg nak tunang, org yg nak kawen.. Semuanya happy.. Membuatkan kadang2 saya terfikir, kalau lah saya peguam org nak bercerai, mesti sakit telinga selalu dengar org bergaduh.. Hehehe.. Syukur sekali lagi.. Patut la saya selalu gembira, saya dibayar utk menambah seri hari bahagia org lain. Ramai juga mak2 pengantin yg peluk saya mengucapkan terima kasih dan mendoakan saya dapat jodoh yg baik2.. Best kan? =)

Saya bukanlah ada kedai besar, butik yg gah2 dengan barang mewah.. Sebenarnya, dari awal lagi saya telah memasang niat, saya nak buka kedai pengantin yg harganya mampu dibayar kebanyakan org. Dulu saya pernah terdengar bisikan org memuji majlis org lain dengan mengatakan ‘anak org senang boleh laa..’. Saya nak buat sesuatu yg tak membebankan org kita tapi nampak cantik dan sedap mata memandang. Itu niat saya. Saya tak pernah berangan utk jadi kaya, hidup mewah. Saya juga akui saya tak lah berduit sangat, tapi saya melihat diri saya sebagai hamba yg bertuah kerana rezeki saya murah. Tak ternilai nikmat ini. Hidup saya juga bahagia, apa lagi saya nak..

Saya harap satu hari nanti, bisnes saya akan lebih maju.. Insya Allah.. Doakan saya ye.. Amin..

Website saya :
http://delimaandaman.fotopages.com

Advertisements